Seriøse musikere har stadig brug for at lave album: Her er hvorfor

Henrik Hansen 0

Da musikforbrugsvanerne ændres, og lytterne undgår traditionelle album til fordel for afspilningslister, der indeholder individuelle sange, kan mange i branchen overveje at trække sig væk fra det traditionelle album i fuld længde. Her ser vi på, hvorfor kunstnere, der seriøst med deres karriere, skal fortsætte med at lave dem.

Af mange konti falder albummet i fuld længde hurtigt som både et standard lytteformat og en kulturel teststen. Fra musikjournalister, der fortæller om det aftagende albumsalg til den allestedsnærværende digitale streamingplatforme, der favoriserer afspilningslister bygget af individuelle sange, står albummet utvivlsomt over for udfordringer som det aldrig har gjort før.

Og dette kan få moderne musikere som dig og jeg til at sætte spørgsmålstegn ved værdien af ​​at hælde vores tid og penge på at lave 12 eller 15 sange i modsætning til blot en eller et par. Men sandheden er, at uanset hvad der sker med lyttetendenser, eller hvad journalister siger, hvis du vil blive taget alvorligt som kunstner, er det stadig en af ​​de bedste ting, du kan gøre for din karriere, at skabe fantastiske album i fuld længde.

Der er tre store grunde til, at dette er sandt. Lad os diskutere!

1. Du får langt flere promoverings- og radioplay-kilometertal med albums over singler.
Udgivelse af engangssingler kan helt sikkert hjælpe nogle kunstnere med at finde et midlertidigt publikum, og det kan gøre radio-DJs til at leve lidt lettere i processen, men for så vidt medieplaceringer og radiospil går, slår intet et komplet album. At kunne tilbyde tastemakere et valg af, hvilken sang de skal spille, og give dem en længere samling af materiale at engagere sig med, hjælper eksperter og insidere med at lære dig som kunstner at kende så meget dybere end en enkelt sang kan tillade.

Praktisk set, når det kommer til at indsende musik til dækning i blogs og aviser og til afspilning i radioen, accepterer meget få forretninger andet end EP’er og album. Du kunne fortolke dette som musikindustriens portvagter, der ikke er villige til at tilpasse sig tiden, men det går dybere end det. De fleste musikkritikere, radio-DJ’er og kuratorer tror virkelig, at fuldt realiserede materialesamlinger fortæller bedre, mere farverige historier end singler, som typisk er forbundet med at være mest til kommercielle formål.

Og selvom vi ikke bør ignorere det faktum, at publikum køber færre album end nogensinde før, er det vigtigt ikke at tælle dem ud, når det kommer til at tjene penge som musiker. Når du er på turné, sælges fulde album bedre end noget andet på dit merchbord.